Česká centra, Czech Centres

Česká centra / Czech centres - logo

O nás v médiích

Česká bižuterie je pojem. Vrátit mu ale bývalý lesk je během na dlouhou trať

Český rozhlas, 2. 6. 2016.

Bižuterie ve světle reflektorů, tak vypadá netradičně pojatá výstava, kterou chtějí Česká centra přitáhnout pozornost ke kdysi tradiční české výrobě. Právě spojení kvalitních komponentů a zajímavého designu by mohlo nalákat i kupující. České sklo potažmo bižuterie má ve světě stále dobré jméno a sahají po něm renomovaní módní tvůrci. Třeba Karl Lagerfeld nebo Nina Ricci.
Jablonecká módní bižuterie (ilustrační foto) - Foto: Tomáš Adamec

Jablonecká módní bižuterie (ilustrační foto)Foto: Tomáš Adamec

Výroba bižuterie má v Čechách dlouhou tradici. Největší rozkvět nastal v tomto odvětví v 60. letech 19. století.

„O tomto období se dokonce říkalo, že panuje knoflíková horečka, protože ve stejné době se na Klondiku našlo zlato. Z Jablonce nad Nisou se stalo místo, které bylo světovým obchodem s bižuterií. Do Jablonce se začali sjíždět a usazovat velcí obchodníci ze zahraničí,“ popisuje Petr Nový z muzea skla a bižuterie.

Výsledkem byl i z dnešního pohledu ohromující podíl českých zemí na trhu s bižuterií.

„Mezi světovými válkami byl podíl jablonecké bižuterie až 80, podle některých zdrojů až 85 procent celkové výroby bižuterie na světě. Během období socialismu ten podíl spadl na zhruba 5 procent. Dnes je ten podíl patrně ještě nižší díky nástupu čínské konkurence v polotovarech. Pořád tam je ale velký potenciál. Konečně třeba největší továrna na skleněné perličky stojí pořád v Zásadě,“ vysvětluje Nový.

Bižuterie bývá vnímaná jako laciná kopie šperků, které se vyráběly z drahých kovů i kamenů. Moderní šperkaři ale dnes používají netradiční postupy i materiály a tak se rozdíly stírají.

Na severu Čech v současné době působí desítky společností ale i specializovaných škol, ať už v Jablonci, Železném Brodě nebo v Liberci.

Jablonecká módní bižuterie (ilustrační foto) - Foto: Tomáš Adamec

Jablonecká módní bižuterie (ilustrační foto) Foto: Tomáš Adamec

„Zabýváme se výrobou skleněných komponentů, skleněných korálků, a to mačkaných korálků, ohněm broušených nebo ploškovaných korálků. A z nich pak vytváříme své autorské kolekce. Buď pro naše odběratele, nebo spolupracujeme se značkami,“ uvádí Zuzana Slámová z G&B Beads.

Ovšem stejně jako jejich konkurent, největší český producent bižuterie Preciosa, mají velkou konkurenci zejména v podobě asijských dodavatelů. Základem produkce jsou především komponenty.

„Devadesát procent produkce jsou komponenty, skleněné nebo křišťálové. Zbývajících deset procent jsou autorské kolekce,“ říká Andrea Kroupová, brand managerka skupiny Preciosa.

„Podle zkušeností je těžké nalákat hlavně mladé tvůrce a designéry. Lidé mimo region a mimo rodiny, které ve sklářství pracují, se setkáváme s názorem, že sklářství je již mrtvé nebo jde o nějaký starý obor. Panuje také představa, že je to velmi těžká práce a všichni tam pracujeme u pece a jsme špinaví. Nikdo nemá ponětí, že sklářství je již moderní,“ dodává Kroupová.

Zda se někdy povede vrátit české bižuterii její meziválečný lesk, je podle kurátora jabloneckého muzea Petra Nového běh na delší trať:

„Musíte mít kvalitní řemeslo a strojovou výrobu, abyste mohli prodávat polotovary, protože to je ziskové. Ale potřebujete, aby si někdo všiml toho, že vaše polotovary za něco stojí. A jak jinak to ukázat než tím, že budete dělat hotovou bižuterii?“

Českého skla se podle výroční zprávy Asociace sklářského a keramického průmyslu ČR z roku 2014 prodá ročně přibližně za 45 miliard korun. Z toho užitkové sklo, včetně designu, činí skoro pět miliard. Bižuterie představuje dalších asi 4,5 miliard korun.

Jablonecká módní bižuterie (ilustrační foto) - Foto: Tomáš Adamec

Jablonecká módní bižuterie (ilustrační foto) Foto: Tomáš Adamec

 

---
Celý článek naleznete zde.
Autor článku: Eva Rajlichová