Česká centra, Czech Centres

Česká centra / Czech centres - logo

O nás v médiích

Ódinovo dítě u viaduktu, Poslední cesta na nádraží. Karlín hostil Noc literatury

Český rozhlas, 12. 5. 2016.

Pět desítek českých měst se letos zapojilo do Noci literatury. V Praze se letos odehrála na 21 místech v Karlíně. Texty interpretovali známí čeští herci. Na přípravě 10. ročníku spolupracovala Česká centra se Skandinávským domem a projektem Read Nordic. Bohatě zastoupena tak byla severská literatura.

Negrelliho viadukt je historicky první pražský železniční most přes Vltavu. Na tomto místě zazněl v rámci Noci literatury desetkrát úryvek z knihy Ódinovo dítě norské autorky Siri Petersenové v podání Jany Strykové.

„Je to velice temná literatura plná ironie až cynismu, rozhodně to tedy není literatura na letní dovolenou, ale spíš na podzimní ponuré večery a jsem moc ráda, že ji čtu právě tady, protože si myslím, že sem úplně patří,“ říká herečka Jana Stryková.

Román je součástí trilogie Havraní kruhy, pro kterou se autorka inspirovala severskou mytologií, ale přitom vytvořilas svébytný svět, kde být člověkem znamená ocitnout se v roli vyvržence.

Ke Karlínu neodmyslitelně patří také autobusové nádraží Florenc. Proto nechybělo ani čtení v autobuse. Připravený byl jeden z nejstarších typů – 706 RTO, který Škoda vyráběla od roku 1957.

V něm četl herec Petr Stach úryvek z knihy Poslední cesta Chaima Soutina, román švýcarského autora Raplha Dutliho o osudech běloruského a francouzského židovského malíře.

„Ono se to celé odehrává v takovém deliriu toho malíře Soutina, jsou z toho možná zřejmé některé věci – jak žil, jak pracoval, co ho štvalo…,“ líčí Stach.

Jen pár kroků od Retrobusu, v Karlínské sokolovně, předčítal z knihy Dánská občanská Válka 2018-24 herec Jiří Vyorálek.

V příběhu autor popisuje důsledky finanční krize, která vedla ke zhroucení evropského modelu státu blahobytu. Noci literatury se zúčastnil i sám autor – Kaspar Colling Nielsen. Ten říká, že se v románu pokusil o vytvoření fikčního světa, který má posloužit jako kritika světa současného.

„Tuto formu jsem použil, protože věřím, že se hodně učíme z minulosti, proto jsem děj umístil do budoucnosti, ve které se lidé tím pádem poučili z toho, co žijeme teď. Kdyby se i čtenáři nechali jakkoli ovlivnit a poučit mojí knihou, byl bych rád,“ podotýká spisovatel.

Četlo se i v karlínském A-studiu Českého rozhlasu. Na programu byl úryvek z posledního románu irského prozaika Joseph O'Connora Parádní jízda. Román líčí novodobé dějiny fiktivní kapely, na jejímž příkladu spisovatel zachycuje hudební scénu Británie osmdesátých let a postavení hudebního průmyslu v čase. Parádní Jízdu Josepha O´Conora četl Vasil Fridrich.

„Mě samotného to taky bavilo protože je to z mládí, což vždycky s sebou nese zábavné momenty, a navíc tohle je ještě z mládí muzikantského, které s sebou nese ještě další situace, které normální člověk nezažívá, jako je třeba hraní na ulici, které máte zakázané, a potkáte na ulici svoji maminku,“ dodává Fridrich.

Mezi 21 karlínskými místy 10. ročníku Noci literatury figurovala například i Klášterní kaple sv. Karla Boromejského, Karlín Studios nebo Economia.

Nečetlo se pouze v České republice. Do Noci literatury se zapojila i Budapešť, Londýn, Madrid nebo Moskva.

 

---
Celý článek naleznete zde.
Autorka článku: Veronika Štefanová, ČRo